Manga'nın Anlamı Nedir?



 Manga kelimesinin bilinen ilk kullanımı 1870'lere dayanmaktadır. 19. Yüzyıl boyunca, kelime özellikle tahta karikatürlere, özellikle Hokusai Katsushika'nın 1819'da yayınlanan öğrencilerinin kullanımı için kendi çizdiği eskizlere, çizimlere ve karikatürlere atıfta bulunmak için kullanıldı. 

Japonya, din ve kültür açısından Çin'den büyük ölçüde etkilendi. Özellikle 6. 7. ve 7. yüzyıllarda Budizm'in Japonya'da yeni ve güçlü bir din olarak benimsenmesiyle birlikte Budist tapınaklarının ve duvar resimlerinin inşasını da beraberinde getirdi. Nara şehir bölgesindeki Toshadoiji ve Horyuiji tapınaklarının duvarlarında ve tavanlarının arkasında çeşitli insan ve hayvan karikatürleri yaratılmıştır.

 

Bilinen ve tarihsel olarak kaydedilen ilk Japon çizgi filmi, 12 19. yüzyılın başlarında Toba adlı bir Budist keşiş tarafından çizilen Chojugiga (Hayvan Kutsal Yazıları). Bu anlatı ve resimli eserler, Japonların kendi mizah anlayışlarını kattıkları Çin sanatına dayanmaktadır. Chojugiga gibi çizgi romanlar, Japon anlatı çizgi sanatının hayatta kalan en eski örneklerinden biri olarak kabul edilir. Günümüzde çizgi romandaki gibi sayfalar veya çizimler çerçevelere bölünerek resim ve metin kullanılmasa da sürekliliği sağlamak için uzun şeritler halinde resmedilmiştir. Tüm kültürlerdeki erken sanat biçimleri gibi, erken dönem Japon resimli hikayelerinin birçoğunun dini temaları vardı. Ancak konuların ciddiyeti sanatçıların mizahi yaklaşımlarını etkilemedi.1192-1333 yılları arasında süren Kamakura döneminde, savaşın ülke genelinde daha yoğun yaşandığı dönemde, altı dünyada bir Budizm'de resimler yapıldı. inanç, cennet, insanlar, dev tanrılar, hayvanlar, aç hayaletler ve cehennem. İnsanları korkutan deforme olmuş iblisler, ceset ve pislik yiyen aç yaratıklar, ölümlülerin evlerine giren hastalıklar ve delilik, garip ve sakat insanlar ile korkunç bir dünya tasvir edilir, ancak sanatçılar onları komik karikatürler olarak çizer.

 

Dünyanın bilinen ilk "çizgi romanları" Edo döneminde tahta baskı kullanılarak basılmıştır. İlk dönem dini tablolar gibi ardışık panolardan ve kelime balonlarından oluşmayan, yirmi sayfalık zincir veya akordeon tarzında ciltlenen bu kitapların yapımı ve çoğaltılması yıllar içinde gelişerek halk arasında oldukça popüler olmuştur. Bu örneklerden en ünlüsü, eseri 1702'de "Hayvan Yazıları"nın devamı olarak yaratan Shumboku Ooka'nın Toba (Toba-e) resimleridir. Binlerce Toba-e basıldı, tek renk basıldı ve kitapçık haline getirildi. Tek renkli çizimlerini renklendiren okuyucular arasında çok popüler. Manga çiziminde gülen yüz 

 

1853'te Amiral Perry komutasındaki ABD Donanması, pelerini geri çeken Japonya'yı Batı ile ekonomik ilişkiler kurmaya zorladı. Elli yılda feodal bir krallıktan modern ve Batılı bir topluma dönüşmeye başlayan Japonya'da sanat da dahil olmak üzere hayatın tüm dallarında bir devrim yaşandı. Frederic Schodt bu durumu şu şekilde ifade etmiştir: "Japon toplumsal düzeni ve teknolojisi, kafa karışıklığı ve çelişkilerle gelmiştir. Eski bir samuray, elinde iki kılıçla paltosu ve melon şapkasıyla sokaklarda dolaşmaya başlarken, yaşlı veganlar biftek yemenin şanını övmeye başladılar. terfi.. Japonya'da binalara girerken ayakkabılarını çıkarma geleneğini sürdüren Japonlar, bu kez istasyonda ilk trene binerken ayakkabılarını çıkardı ve gidecekleri yere bindiklerinde şok oldular. ayakkabılarının olmadığını görün. 

 

İngiliz Charles Wirgman (1835-1891) ve Fransız George Bigot (1860-1927) Japonya'da Avrupa tarzı çizgi romanları tanıttı. Japonya'da "Wakuman" olarak bilinen Wirgman, 1857'de "Illustrated London Gazette" muhabiri olarak Japonya'ya gönderildi. O ülkede evlenen ve hayatının geri kalanını Japonya'da geçiren Wirgman, kendi kendini yetiştirmiş yetenekli bir ressam olarak tanınır. Modernite bağlamında önemli değişimlerin yaşandığı Japonya'da çizgi film ve çizgi roman sanatında en önemli dönüm noktalarından biri olarak nitelendirilen ilki gerçekleştirilmiş ve "British" olarak bilinen "Japan Punch" dergisinin uyarlaması yapılmıştır. " Punch " İngiltere'de Charles Wirgman tarafından yayınlandı. Yokohama'da yaşayan yabancı topluluk için bir mizah dergisi "Japan Punch" hazırlandı, daha sonra Japonlar için yeni mizah ve üslupla bu dergi Japoncaya çevrildi ve yayınlanmaya başlandı. . Japan Punch, tipik İngiliz davranış kalıplarını tanımlayan, yabancı topluluğun dış yaşamıyla iç yaşamı kadar ilgilenmez. Zamanla Japon sosyal hayatına ilgi duymaya başlayan Wirgman, Japon toplumunun modern hayata uyum sürecini komik ama utandırmayan bir üslupla resmediyor. Japonlar için çizgi roman açısından önemli olan ikinci isim ise Fransız George Bigot. Bigot'un kimono ve sandalet giymek ve bir geyşa ile evli olmak gibi geleneksel bir Japon hayatı yaşadığı biliniyor. 1887'de Japon toplumunu eleştiren karikatürler çizdiği dergisini çıkardı. 20. yüzyılın başlarında Amerikan gazetelerinde yayılmaya başlayan çizgi roman ve çizgi romanlardan etkilenen Japon karikatüristlerinden biri olan Kitazawa, ilk sürekli Japon çizgi romanını yarattı. "Togosaku to Mokube no Tokyo Kembutsi" başlıklı çizgi romanlar, Amerika Birleşik Devletleri'ndeki benzerlerinin modelini izleyerek renkli markalı bir ek "Jiji Manga" da yayınlandı. 1920'ler, Japonya'da günlük yaşama giren politik ve sosyal düşünce tarzlarının özgürleşmesine tanık oldu. Müzikten modaya ve dekorasyona kadar yeni olan her şeyde Amerikan etkisi kendini göstermeye başladı. Bu dönemde karikatüristler, toplumu çürümeye eğilimli olarak tasvir ettiler.

 

Japonya'nın modern yaşama geçiş çabaları ekonomik ve sosyal bunalımları da beraberinde getirdi. Bu dönemde, işçi sınıfının propagandası amacıyla karikatürler ve çizgi romanlar yaratmak için birçok entelektüel sanatçı işe alındı. 1917 Rus Devrimi'nin başarısı Japonya'da tutunmaya başladığında, 1920'ler ve 1930'larda Japonya'da düzen karşıtı bir sanatçı olmak Marksist olmak anlamına geliyordu ve yetişkinler için kısa politik çizgi romanlar yeni bir şey haline geldi. Yeni bir çağdaş kültür ve işçi sınıfı ortaya çıktı, feminist hareketler başladı ve ekonomik eşitsizlik, siyasi adaletsizlik gibi konular eleştiri hedefi haline geldi. Japonya Manga Sanatçıları Federasyonu (Nihon Mangaka Renmei) gibi bazı bağımsız manga federasyonları solcu sanatçılar tarafından oluşturulmuştur. "Musansha Shimbun" (Proletarian News) ve "Senki" gibi dergiler genellikle "Japan Proletarian Art Team" gibi solcu sanatçıların radikal fikirli eserlerine yer verdi.

 

Son yıllarda görsel pop kültürünün geleceği ile ilgilenen herkesin ilgisini çeken Japon çizgi romanları, Japon kültürü ve Japonya'daki 2. 2. Dünya Savaşı'ndan sonra yaşadığı zorlu koşullara dahil oldu. Bu süre zarfında Japon çizgi roman türü gelişti ve birçok farklı tür yaratıldı. Japonya'daki savaşın ardından ülke genelinde yaşanan zorlu yaşam koşulları, ekonomik sorunlar ve kağıt sıkıntısı nedeniyle yayıncı, okuyucularına ulaşmak için bir manga kiralama uygulaması başlattı. “1950'lerin ortalarında manga kiralayan dükkanların (kashihonya) sayısı hızla artarak otuz bin dükkana ulaştı. Herkes bir kitabı veya dergiyi iki günlüğüne on yen karşılığında ödünç alabilir. Shadow (Kage) ve Street (Machi) (Street), o dönemde en çok satan iki manga dergisi oldu. 1956 ile 1959 yılları arasında her ay yaklaşık yüz altmış bin genç kiralanan 'manga'yı okuyordu."


https://mangaokutr.com/sitemap_index.xml

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Anime'nin Diğer Çizgi Dizilerden Farkı Nedir?